Zhvillimi i fëmijës gjatë vitit të parë

 

Në 3 vitet e para të jetës së fëmijës, ndodh një rritje (progres) e pabesueshme në të gjitha fazat e zhvillimit të fëmijës. Zhvillimi në moshën më të hershme (nga lindja deri në 3 vjeç) është themeli për rritjen dhe zhvillimin e suksesshëm të fëmijës dhe përfshirjen e tij në arsim, grupin e bashkëmoshatarëve, mjedisin e ngushtë dhe të gjerë.

Që prindërit / kujdestarët ta kuptojnë më në detaje zhvillimin e fëmijës së tyre, fazat më të rëndësishme të zhvillimit nga lindja deri në 1 vjeç do të përshkruhen në vazhdi

Motorika e përgjithshme 

      • fëmija e mban kokën në mënyrë të drejtë
      • në pozicionin shtrirë, fëmija e ngre kokën dhe mbështetet në parakrahë
      • nëse është i shtrirë në shpinë, fëmija bën lëvizje simetrike të këmbëve

Motorika e lehtë 

      • fillon ta hapë dhe mbyllë pëllëmbën e dorës
      • mund të mbajë lodër në dorë për disa sekonda (e mban fort) dhe më pas e hedhë për disa sekonda
      • mund t’i bashkojë të dyja duart së bashku

Zhvillimi senzor

      • dërgon lodër ose send kontrast me shikim
      • reagon ndaj tingullit ose ziles duke e mbajtur vështrimin ose duke e lëvizur tërë trupin
      • kur ngrihet në duar qetësohet

Zhvillimi i të folurit 

      • qan nëse është i pakënaqur
      • qesh kur flet me të
      • më shpesh i shqipton zanoret (a, e, o, i, u)

Motorika e përgjithshme 

      • fëmija kthehet nga barku në shpinë dhe anasjelltas
      • në pozicionin shtrirë, fëmija qëndron në krahët e zgjatur plotësisht në bërryla
      • në pozicionin në shpinë i shtrin duart derisa përpiqemi ta vendosim në pozicionin ulur
      • ulet për një kohë të shkurtër me ndihmë ose duke u mbështetur para vetes
      • nëse e drejtojmë në këmbë duke e mbajtur nën sqetulla, e bart peshën e vet

Motorika e lehtë 

      • i arrin sendet dhe i zhvendos ato nga njëra dorë në tjetrën përpara gjoksit
      • e përdor të gjithë pëllëmbën kur ia japim një send

Zhvillimi senzor 

      • fëmija e sheh lodrën që e mban dhe e vendos në gojë, nëse lodra i bie e ndjek me sy
      • nëse dëgjon tingull, përpiqet ta gjejë burimin e tij
      • deri në fund të muajit të 6-të, fëmija i njeh njerëzit e afërt dhe reagon ndaj të huajve duke qarë ose duke menduar (shikimi i fiksuar)

Zhvillimi i të folurit

      • fëmija fillon të shqiptojë rrokje të paqarta si “po, pa, ga, ka, ba” por ato nuk kanë asnjë kuptim
      • kur e kopjoni rrokjen që shqipton fëmija, ai përpiqet t’ju përsërisë

Motorika e përgjithshme 

      • fëmija sillet në pozicionin e zvarritjes në mënyrë të pavarur
      • duhet të ketë zvarritje, por disa fëmijë mund ta kalojnë këtë fazë
      • e vë veten në pozicionin ulur duke i përdorur gjymtyrët dhe përpiqet të drejtohet

Motorika e lehtë 

      • arrini tek sendet vetë që i mban me duar personi tjetër
      • të kapurit në këtë fazë është me gishtin e madh dhe treguesin në pozicion
      • merr sende të vogla dhe i çon në gojë
      • koordinimi bilateral është përmirësuar (njëkohësisht edhe përdorimi i organizuar i dorës së majtë dhe të djathtë gjatë kryerjes së aktivitetit të caktuar)

Zhvillimi senzor 

      • mundohet të kapë sende që janë afër tij dhe e ndryshon pozicionin në të cilin ndodhet në mënyrë që ta arrijë sendin
      • reagon me kënaqësi ndaj lojës “fsheh dhe kërko”
      • sendet i hedhë nga njëra dorë në tjetrën
      • mund të mbajë nga një send të vogël në të dyja duart për një kohë të shkurtër
      • i godet lodrat njëra me tjetrën
      • kur është i shtrirë në shpinë, i vendos këmbët në gojë

Zhvillimi i të folurit

      • deri në fund të muajit të 9-të fëmija mund të thotë dy rrokje të qarta, p.sh.: “ba-ba”, “pa-pa”, etj.  

Motorika e përgjithshme 

      • fëmija zvarritet me shumë besim dhe e bën atë me shkathtësi
      • derisa qëndron i shtrirë në shpinë, ulet vetë dhe ngrihet me një ndihmë të vogël
      • ulet në mënyrë të pavarur dhe të sigurt me një reagim të zhvilluar përpara dhe anash p.sh.: i kap sendet e vendosura para tij dhe anash
      • bën hapa anash, i kapur për shtrati ose, nëse mbahet për duar, ecë përpara

Motorika e lehtë 

      • vendos sende në kuti dhe i nxjerr ato
      • i shtyn me duar sendet që nuk i pëlqejnë
      • i arrin sendet e vogla si p.sh.: thërrimet ose etiketat e rrobave

Zhvillimi senzor

      • është i interesuar për detajet e lodrave, i prek dhe i eksploron
      • i hedhë sendet në mënyrë që të prodhojë tingull
      • kur vishet, i ngrit krahët ose e fut këmbën në rroba
      • tregon me gisht për atë që e dëshiron

Zhvillimi i të folurit

      • kur personi tjetër i thotë “Mirupafshim” me dorën e tij, fëmija përsërit
      • kryen urdhra të shkurtra si p.sh.: “Eja”, “Ngriti duart”, “Më jep”, etj.
      • kur pyetet “Ku është topi?”, fëmija e shikon topin
      • deri në fund të muajit të dymbëdhjetë thotë fjalë me kuptim p.sh.: ba-bi, ma-mi, etj.

Të ushqyerit

Gjatë kësaj periudhe fëmija duhet të fillojë të hajë ushqime të forta. Kjo është me rëndësi të madhe për zhvillimin e muskulaturës orale. 

      • fëmija pëlqen ta prekë ushqimin dhe të hajë me gishta
      • e mban lugën, por akoma nuk ushqehet vetë

Rolin më të rëndësishëm për zhvillimin e hershëm dhe stimulimin e hershëm të fëmijës e luajnë ata që kujdesen për të. Përmes lojës dhe komunikimit me fëmijën, të rriturit mësojnë se cilat janë nevojat e fëmijës dhe si ata t’u përgjigjen atyre. Ky udhëzues i shkurtër për zhvillimin e hershëm të fëmijës mund të ndihmojë që prindërit / kujdestarët ta ndjekin zhvillimin e fëmijës së tyre.